Hariduse sisu:
Esimene reaalne olemasolu Rooma koolist on aastast 449. ema, kus just tüdrukud käisid
koolis oma hoidja saatel. Hiljem teatakse vähestest väikelinna koolidest, kus
käisid jõukate vanemate lapsed. Riik ei puutunud koolide tegevusse, ei keelanud
ega käskinud ehk koolidel puudus riigipoolne kontroll. Isad vastutasid selle
eest, kelle hoolde nad oma poja õppima jätsid. Rooma kooli nimi oli ludus.
Kooli avamiseks polnud vaja luba küsida, seda võis teha ükskõik kes.
Õppeprotsess oli lärmakas: pähe õpiti valju häälega. Koolides õpetati
algteadmisi nt lugemist, kirjutamist, arvutamist. Elementaarne kirjaoskus oli
roomlaste seas levinud. Õpetaja pärines pigem ühiskonna madalamatest kihtidest.
Kooli astuti u 7-aastaselt. Algkoolid olid vaesed: vaid
lauad ja pingid. Poodiumil oli seljaga tool, kus õpetaja juhtis oma
auditooriumi. Õpetaja õpetas istudes, lapsed õppisid samuti istudes, ainult
vastamise ajal pidid nad tõusma püsti. Kirjutamiseks kasutati vahatud
puutahvlikesi, millele kraabiti stiilusega tähemärke, ühes otsast terava ja
teisest otsast lameda pulgaga. Tahvli ja stiiluse sai laps kaasa kodust. Vööl
kanti tindipotti. Õpperaamatud, mis olid pigem haruldased. asetati erilisse
silindrikujulisse puutopsikusse.
![]() |
Vahatahvel ja stiilus.
|
Koolitöö algas varahommikul ning seejärel lõunatati kodus.
Koolipäeva pikkus sõltus õpetajast. Tihti toimus õppetöö just värske õhu käes.
Lugema õppimist alustati tähestiku tundma õppimisega. Seejärel õpiti kasutama
tähti silpidena, sõnadena ja lõpuks lausetena. Kirjutama õppimisel juhtis
õpetaja alguses õpilase kätt või kirjutas ette näiteid, mida õpilane püüdis üle
kirjutada ja järele teha. Arvutamist õpiti valju häälega lugedes või lauldes.
Arvutati sõrmedel, seejärel arvelaual ja lõpuks ka vahatahvlitel. Õpilased
jagunesid vanuse ja andekuse järgi gruppidesse, andekamad eesotsas. Nemad sai
alati esimese võimaluse vastata, lugeda ette oma töid ja olid oma
kaasõpilastele repetiitorid (ehk järeleaitajad). Igas grupis tehti
kontrolltöid. Kooli vaheaeg kestis 4 kuud: juunist oktoobri alguseni ning
samuti olid religioossed pühad vabad.
Järgmine etapp oli grammatikuse kool. Sinna kooli jõudsid
lapsed vanuses 12-13. Grammatikuse kool lõppes u 16-aastaselt. Kool oli
teistest jõukam: seal olid kuulsate kirjanike büstid, reljeefid eepiliste
poeemide tuntumate stseenidega, geograafilised kaardid. Koolid polnud kinnised,
seega võisid lapsevanemad, sõbrad kohapeal olla.
![]() |
Stseen grammatikuse koolist.
|
Peaaineteks olid lugemine ja arutlus, kreeka ja ladina keele
kirjalikud ja suulised tööd. Enamiku ajast kõneles õpetaja, õpilastelt küsiti
küsimusi vähe. Õpilaste töö tunnis oli märkmete tegemine, aga see viis tihti
selleni, et õpilased ei saanud hästi aru tunnis räägitust. Teine töö tunnis oli
kirjalike tööde tegemine, luule proosasse ümber panemine, sentensi (ehk oma arvamuse) arendamine,
väikeste jutukeste koostamine kas luule või mütoloogilistel teemadel.
Pärast grammatikuse kooli läksid noormehed riitori juurde
kooli, kus riitor andis õpilastele võtteid selleks, et neid ette valmistada
poliitilise ja kohtuoraatori praktiliseks tegevuseks. Õpilasi sunniti kirjutama
süüdistuskõnesid mõne pahe vastu, nagu mängukirg, kõrkus, türannia. Kõned kanti
kaasõpilastele ette, kes siis andsid tagasisidet. Mõned noormehed õppisid
spetsiaalseid teadusi nt loodusteadused ja matemaatika. Astronoomiat õpiti nii
palju, et leida vastuseid igapäevaelu küsimustele. Muusikat õpetati selleks, et
mõista paremini luulet ja harjutada hääleaparaati kõnede pidamiseks. Samuti
selleks, et õppida kontrollima oma hingamist ja jälgima keha liigutusi.
Sportlikeks mängudeks olid jooks, ujumine, hüpped, mäng keppidega ja
kettaheited.
Kui noormees oli õpingud lõpetanud, saatis isa tihti oma
poja välismaale teadmisi täiendama. Teised, kes ei läinud, astusid pärast
riitori juures õppimist kohe ühiskondlikku ellu. Nad valisid oma juhendajaks
mõne tuntud oraatori või juristi ja said nende käealusteks. Mõned tegelesid
edasi põllumajandusega. Hiljem hakkas riik järk-järgult sekkuma haridus- ja
kooliküsimustesse. Hakati maksma õpetajatele palka, loodi provintsidesse suure
hulga koole, mida toetati rahaliselt. Asutati grammatika-, retoorika-, meditsiini-,
matemaatika-, ehitusmehaanika koole.
Õpetaja rollist:
Rooma õpetajad ei paistnud silma erilise kannatlikkusega:
piisas väikesest õpilasepoolsest veast, kui õpetaja võis endast välja minna,
karjuma hakata ja koguni kätele vaba voli anda. Õpetaja sõim oli koolipäeva
juures tavaline. Pehmet kasvatust peeti hellitavaks ning see rikkuvat lapsed
ära. Õpetajate viha võrreldi õpetaja pühendumusega oma töösse - nad lõid lapse
näppe joonlauaga, karmimate juhtumiste korral anti nahkrihmaga.
Quintilianus (35-100 pKr) - esimene riiklikul palgal olev
retoorikaõpetaja Roomas. Tema seisukoht oli, et kõnemehi tuleb hakata kasvatama
maast madalast. Quintilianus soovitab lasta õpilastel vedada tähti puusse
lõigatud tähemärke mööda, et juhtida nende ebakindlat kätt, kuid kindlasti ei
soovita ta raskeid tähti vahele jätta. Tema jaoks oli oluline ausus,
järjekindlus, võitluslikkus ja auahnus. Laste karistamine tähendas tema jaoks,
et surutakse alla lapse häbitunne ja kutsutakse esile hirmu tunne. Keda ei
suuda parandada noomitus, sellest võib saada hoopis ori. Muusikaline haridus
oli vajalik selleks, et arendada lapses kui tulevases oraatoris rütmi- ja
harmooniatunnet, pöörates tähelepanu häälele, intonatsioonile ning rütmilisele
rääkimisele. Grammatisti jaoks on olulisim see, et hea õpilane saavutaks kõnes
vabaduse, selguse, lihtsuse.
Plutarchos (46-120 pKr) - Plutarchos loob kasvatusteooria,
mis põhineb iidsel kreeklaste mõõd ja harmoonia nõudel: peamine eesmärk on
laste kasvatamine kõige ilusa suunas, eemaldades neist kõik, mis on inetu ja
madal. Tema sõnul peab tõeline roomlane väärtustama üle kõige ühiskondlikku
aktiivsust ja isamaa teenimist. Kasvatuses tuleb toetuda kolmele alusele:
looduslikud eeldused, õpetamine ja harjutamine. Kasvatajaks tuleb valida vaid neid
inimesi, kelles on koos kõlblusega ühendatud ka teadmised ja kogemused. Löömise
ja muu julma kohtlemisega võib lastes esile kutsuda vaid laiskuse ja vastikuse
töö vastu. Lapsi ei tohi vaimse tegevusega liialt koormata: kasvavale
organismile on vajalik puhkus.
Teadmiste kinnitamiseks mängige seda flashcard mängu.
Teadmiste kinnitamiseks mängige seda flashcard mängu.
Kasutatud kirjandus:
Tilk, M. (2003). Kasvatus eri kultuurides I. Pärnu:
Pärnutrükk.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar